درمان با سلولهای بنیادی مغز استخوان برای ترمیم و بازیابی پانکراس

محققین انستیتو جراحی اعصاب  Cedars-sinai's Maxine Dunitzدریافتند که ژن سازنده ی عروق خونی می تواند توانایی سلولهای بنیادی مغز استخوان را برای ترمیم پانکراس درمدل آزمایشگاهی موش که به دیابت  وابسته به انسولین مبتلا می باشد، تحریک نمایند.

یافته های  این تحقیق درمجله ی PLOS ONEمنتشر گردید . نتایج این تحقیق دیدگاه جدیدی را در مورد مکانیزیم های دخیل در بازسازی سلولهای تولید کننده ی انسولین  و همچنین  شواهد جدیدی درمورد سلولهای مغز استخوان افراد  دیابتی به عنوان منبع جدید درمان در آینده فراهم کرده است.

  دانشمندان از یک دهه ی قبل بر روی سلولهای بنیادی از منشاء مغز استخوان  برای بازسازی پانکراس تحقیق کرده اند. در تحقیق اخیر چندین ژن مرتبط  با پانکراس مورد بررسی قرار گرفت واز سوی دیگر روش های پیوند ارگان  یا تحویل سلولها به خون بررسی گردید. نتایج نشان داد که درمان با سلولهای بنیادی مغز استخوان می تواند دیابت را درموشهای آزمایشگاهی بهبود بخشد یا حتی بیماری را معکوس نماید، اما در چگونگی ایجاد این تأثیرات  بر سلولهای بتا اطلاعات کافی دردسترس نبود.

 هنگامیکه محققین موسسه ی Cedars- Sinaiبا تغییر  در سلولهای بنیادی مغز استخوان موفق به بیان ژنهای خاصی (VEGFیا فاکتور رشد اندوتلیال عروق) شدند، سلولهای پانکراس ترمیم گردیدند، درست مثل اینکه سلولهای بتای جدیدی درپانکراس موش تولید شده است. VEGFتولید شده توسط سلولهای بنیادی  سبب رشد عروق خونی مورد نیاز و حمایت از ژنهای فعالی که در تولید انسولین دخالت دارند، میشود.

 درسلولهای بنیادی مغز استخوان تغییر در ژن PDX1که برای تولید و حفظ سلولهای بتا ضروری است صورت می گیرد که در ریکاوری موقت سلولهای بتا نقش دارد.

پرفسور John s.yuمی گوید: این اولین تحقیقی است که نشان میدهد VEGFبا رگزایی مجدد وترمیم پانکراس بعد از تخریب  ارتباط دارد و فواید استفاده از سلولهای بنیادی از منشاء مغزاستخوان را برای تغییر بیان ژن به منظور درمان دیابت وابسته به انسولین، در قسمت  کلینیکی نشان میدهد.

 دیابت در 5 موش از9 موشی که به آنها سلولهای تغییر یافته VEGF  تزریق شده بود، درمان گردید ومقدار قند خون در طی 6 هفته مطالعه  نزدیک به مقدار طبیعی حفظ شد، 4 موش دیگر زنده مانده و وزن  آنها بالا رفت که این نشان می دهد حتی اگر درمان کامل صورت نگیرد، استفاده از این روش دارای فوایدی است.

 مطالعات آزمایشگاهی بعدی نشان داد که سلولهای مغز استخوانی که بصورت ژنتیکی تغییر داده شده بودند، درون پانکراس رشد کرده و سبب تولید رگهای خونی جدید و حفظ سلولهای بتا می شوند.

به گفته ی محققین هنوز نیازبه تحقیقات بیشتری در این زمینه هست.

 منبع:  منبع: www.sciencedaily.com/releases/2012/10/121002171630.htm